Klachtenregeling

Klachtenprocedure

OTC opleidings- en trainingscentrum streeft ernaar om klachten te voorkomen door het verzorgen van goed onderwijs in een goede sfeer voor alle cursisten en medewerkers.

Met de klachtenregeling wordt beoogd een zorgvuldige behandeling van klachten te garanderen. Daarmee wordt het belang van de betrokkenen gediend, maar ook het belang van de onderwijsorganisatie. Klachten kunnen onder meer betrekking hebben op de begeleiding van cursisten, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie en geweld. Naast cursisten kan eenieder die deel uitmaakt van het opleidingsproces een klacht indienen.

Mochten er desondanks betrokkenen zijn die een klacht of een mogelijke klacht hebben, dan wordt de onderstaande procedure gevolgd.

Interne procedure

OTC beschikt over één interne vertrouwenspersoon en bij externe certificeringen één externe vertrouwenspersoon.

Bij een klacht of een mogelijke klacht fungeert de interne vertrouwenspersoon als een eerste aanspreekpunt. De interne vertrouwenspersoon verstrekt desgevraagd de nodige informatie in dat kader en indien nodig verwijst de klager naar de externe vertrouwenspersoon.

1.      De klager kan bij een klacht of een mogelijke klacht dit in eerste instantie bespreken met de aangeklaagde. Het gaat hier om een klacht of een mogelijke klacht die tussen klager en aangeklaagde op een bevredigende en snelle wijze kan worden afgehandeld.

2.      Klachten die niet volgens de onder punt 1 vermelde wijze kunnen worden afgehandeld, worden voorgelegd aan de interne vertrouwenspersoon.

3.      Behandeling van de klacht geschiedt als volgt:

4.      De interne vertrouwenspersoon nodigt de klager en de aangeklaagde schriftelijk uit voor een gesprek. Zonodig wordt informatie ingewonnen bij derden; De interne vertrouwenspersoon handelt de klacht binnen twee weken af. De klager en aangeklaagde(n) worden schriftelijk in kennis gesteld van de bevindingen en de conclusies met betrekking tot de klacht; De afhandeling van de klacht en de wijze waarop dit is gebeurd, worden door de interne vertrouwenspersoon geregistreerd.

5.      Bij afhandelen van een klacht of mogelijke klacht neemt de interne vertrouwenspersoon de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht.

6.      De interne vertrouwenspersoon bespreekt de klacht achteraf ook altijd met de directeur. Indien nodig neemt de directeur nog contact op met de klager.

7.      Mocht de klacht niet naar tevredenheid van de klager worden afgehandeld, dan is het altijd mogelijk dat de klager een klacht indient bij de directie van OTC:

De heer R.Oussoren

OTC opleidings- en trainingscentrum,
Kanaalstraat 101B, Someren
Tel: 0493-782287
E-mail: info@otc-someren.nl

Dit kan:

  • in een persoonlijk gesprek; er wordt dan een afspraak met de klager gemaakt;
  • telefonisch;
  • per e-mail.

Externe procedure

Als de interne procedure niet leidt tot het oplossen van de klacht of mogelijke klacht, dan kan de klager zich mogelijk nog wenden tot de externe vertrouwenspersoon van OTC Someren.

Deze vertrouwenspersoon kan bemiddelen bij het vinden van een oplossing voor het probleem. Zij gaat uiteraard vertrouwelijk om met de informatie en neemt bij zijn werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht.

De vertrouwenspersoon gaat in eerste instantie na of degene, die zich tot hem heeft gewend omdat hij het indienen van een klacht overweegt, getracht heeft zijn problemen met degene, tegen wie hij zijn bedenkingen heeft, dan wel met de directeur op te lossen.

Indien dit niet het geval is gaat hij na of dit redelijkerwijs alsnog mogelijk is. Zo ja, dan verwijst hij betrokkene naar degene tegen wie hij zijn bedenkingen heeft en / of naar de directeur en bemiddeld zo nodig daarbij.

Indien een terugverwijzing naar degene, tegen wie hij zijn bedenkingen heeft, dan wel naar de directeur niet mogelijk is, kan de vertrouwenspersoon betrokkene in overweging geven, gelet op de ernst van de zaak, geen klacht in te dienen; contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur; dan wel aangifte te doen bij de politie of justitie.

De vertrouwenspersoon draagt er bij het uitbrengen van zijn adviezen zorg voor, dat het risico voor betrokkene, dat hij bij de opvolging van die adviezen repercussies ondervindt, zo gering mogelijk is. Indien een dergelijk risico redelijkerwijs niet is te vermijden, wijst de vertrouwenspersoon betrokkene nadrukkelijk op dat risico.

Indien de vertrouwenspersoon slechts een aanwijzing, doch geen concrete klacht bereikt, kan hij deze ter kennis brengen van de directeur, al dan niet voorzien van een nadere aanbeveling.

De vertrouwenspersoon is in principe verplicht tot geheimhouding van al die zaken, die hij in de hoedanigheid van vertrouwenspersoon verneemt. Deze verplichting geldt niet:

1.      Indien en voor zover een behoorlijke taakvervulling redelijkerwijs met zich meebrengt dat een andere persoon of instantie van bepaalde informatie in kennis gesteld moet worden;

2.      Ten opzichte van de klachtencommissie in het kader van een procedure voor die  commissie;

3.      Ten opzichte van het bevoegd gezag, de vertrouwensinspecteur, politie- en justitieambtenaren en de rechter in geval van een zedenmisdrijf, met inbegrip van aanwijzingen voor alsmede een redelijk vermoeden van een dergelijk misdrijf.

In alle gevallen waarin de verplichting tot geheimhouding niet geldt, doet de vertrouwenspersoon hiervan uitdrukkelijk mededeling aan degene die met de vertrouwenspersoon uit dien hoofde contact heeft gezocht, onder vermelding van wat en aan wie hij informatie zal verstrekken.

De vertrouwenspersoon brengt jaarlijks schriftelijk verslag van zijn werkzaamheden aan de directeur.

 

Neem contact met ons op!

Heeft u vragen? Neem contact met ons op!

0493 - 782 287

Of vul het formulier in:

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Laatste Nieuws

De laatste nieuwtjes en ontwikkelingen van OTC-Someren

12 juli 2018

Escaperoom OTC Someren

Met de verhuizing naar onze nieuwbouw locatie gelegen aan de Trasweg in Someren-eind wordt  het nieuwe trainingscentrum met het meest geavanceerde en flexibele simulatiecentrum in de regio een feit. Geen plek waar mensen beter kunnen worden getraind om hulp te bieden onder alle omstandigheden. Een nieuw state-of-the-art trainingscentrum geeft veiligheidsonderwijs…

Risico inventarisatie & Evaluatie (RI&E)

De risico inventarisatie en evaluatie is een wettelijke verplichting conform artikel van de arbowet. Concreet betekent dit dat ieder bedrijf de mogelijke gevaren van de werkzaamheden moet inventariseren. Met het inventariseren en evalueren van de risico's worden de knelpunten in het bedrijf in kaart gebracht en schriftelijk vastgelegd.

Kijk eens rond op de site en bel ons voor een vrijblijvende kennismaking om te zien of wij u van dienst kunnen zijn met onze dienstverlening.

BHV als burgerhulpverlener

BHV als burgerhulpverlener

Bent u BHV’er? Dan weet u wat u moet doen bij een hartstilstand, want u heeft tijdens de BHV cursus leren reanimeren. U kunt iemand een levenskans bieden door als burgerhulpverlener deel uit te maken van een 6-minutenzone in uw eigen buurt. Word ook burgerhulpverlener en meld u nu aan. Geef bij Opleider aan dat u de reanimatietraining via OTC heeft gevolgd.

Snelcursus EHBO?

Heb je geen tijd voor het volgen van een uitgebreide EHBO cursus? Wil je alleen de meest voorkomende handelingen leren? Maak kennis met onze modulaire opbouw van een EHBO cursus, We beginnen met de 7 meest voorkomende ongevallen, gecertificeerd door het Rode Kruis.

1) EHBO snelcursus
2) Reanimatie met AED training
3) Schakelmodule basis EHBO
4) uitgebreide EHBO

Bedrijfshulpverlening verplicht?

Elke werkgever is verplicht bedrijfshulpverlening (BHV) te hebben en moet goed voorbereid zijn op ongevallen. Wij hebben daar alle kennis en ervaring voor in huis. Naast onze BHV cursus en andere BHV opleidingen stellen we daarom graag informatie beschikbaar.

Kijk eens rond op de site en bel ons voor een vrijblijvende kennismaking om te zien of wij u van dienst kunnen zijn met onze dienstverlening.

Geldigheidsduur certificaat BHV

De Arbowet stelt dat BHV maximaal 2 jaar geldig is. Gesteld wordt wel dat de werkgever zelf verantwoordelijk is om kennis & vaardigheden op peil te houden en dient hiervan bewijslast te kunnen overleggen. Door de bedrijfshulpverlener jaarlijks het herhalingscertificaat te laten behalen, toont de werkgever aan (in veel gevallen) te voldoen aan deze verplichting. Met een BHV diploma van 1 jaar is de werkgever dus (bijna) altijd "Arboproof". Op die manier bewijst de werkgever serieus om te gaan met de Arbowet en met de veiligheid van alle betrokkenen.